Dzisiaj zatrudnienie przestało wiązać się z codziennym przychodzeniem do pracy i siedzeniem za biurkiem. Terminy takie jak „praca zdalna”, „praca z/w domu”, „mobilne miejsce pracy”, „telepraca”, stają się coraz bardziej powszechne. Brzmią one atrakcyjnie, ale wiążą się z problemami, nie tylko ze względu na potrzebę dostosowania Kodeksu Pracy do zmieniającego się rynku, ale również poszukiwania rozwiązań technicznych pozwalających pracownikom w sposób bezpieczny i efektywny realizować powierzone zadania.
Praca zdalna może zarówno być jedyną formą zatrudnienia, jak i możliwością, z jakiej korzysta pracownik kilka dni w tygodniu lub miesiącu. Zasady i formy pracy ustalane są między pracodawcą a pracownikiem najlepiej w formie pisemnej. Praca zdalna może być wykonywaną na każdym rodzaju umowy (umowę o pracę, umowę o dzieło i umowę zlecenie). Coraz bardziej staje się popularne wykonywanie pracy zdalnej przez osoby prowadzące własną działalność gospodarczą.
Osoby wybierające pracę zdalną na początku nie zawsze są świadome trudności, które mogą się pojawić. Pierwsza wątpliwość najczęściej dotyczy samego zdefiniowania pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, czego oczekują i jak ma to wyglądać. Główne pytania, które mogą się pojawić u pracownika:
- Czy mam być jako pracownik zdalny dostępny pod mailem i telefonem od 8:00 do 16:00?
- Czy mam być „zalogowany” przez cały dzień roboczy?
- Czy mam wykonywać zadania osiem godzin dziennie?
- Czy rozliczam się zadaniowo?
A co z przerwą? Każdy pracownik ma prawo do 15 minut wypoczynku w ciągu ośmiu godzin pracy- także osoba wykonująca telepracę musi zadbać o przerwę. Trudno jednak zaplanować ją w domu w sposób, który nie wybije nas z rytmu i nie zdezorganizuje reszty dnia pracy. W biurze przerwa często oznacza kawę i możliwość rozmowy z kolegą lub koleżanką, w domu zaś możemy pozwolić sobie na 15 minutową medytację, skupienie na oddechu, wyciszenie.
Wszystkie takie drobne ustalenia należy zdefiniować z pracodawcą przed rozpoczęciem pracy zdalnej. Kolejną kwestią, która bardziej dotyczy pracodawcy to zapewnienie bezpiecznego połączenia dla pracownika zdalnego. Dobrą praktyką jest rozważenie instalacji tunelu VPN pozwalającego łączyć się pracownikowi tunelem szyfrowanym z serwerem firmy. W ten sposób dane firmowe odpowiednio przechowywane na serwerze firmowym. A tym samym zabezpieczamy się jako firma przed wyciekiem informacji. Inną możliwością jest logowanie się pracownika będącego poza firmą na serwer terminalowy pracodawcy i praca na tym właśnie serwerze. Takie rozwiązanie to podstawa bezpiecznej pracy zdalnej, minimalizującej ryzyko dostępu osób niepowołanych do plików firmowych oraz stały backup danych zapobiegający ich utracie.